Wednesday 17 February 2010

malaysia vs united kingdom

aku anak malaysia!yeah..tapi...kadang2 rasa lebih happy berada kt united kingdom..kenapa??lu fikirlah sendiri..

kt malaysia..

service ntah hape2..kerja barulah cashier kt jaya jusco..tp muka xpenah nk senyum..muncung panjang sedepa..terima kasih lnsung xde..kalau org kaya..xtau la ko jadi manusia macamane..

tp kt uk..

belum ape2 dah ckp 'hye..are u orait there?'..baru hulur baju nk bayar..die ckp lg..'thank u'..hulur duit pn die ckp lg 'thank u'..nk blah..'bye now'..pnye la warm..senyum xpenah lekang..hati aku pn ape lg..berbunga girang..esok pasti sekali lg bertandang..

kt malaysia..

melintas kt zebra crossing memanjang aku kne honk la..padahal jalan aku kot!tak belajar undang2 ke bro?

kt uk..

lame mane pun ko nak jalan kt zebra crossing tu..dorg msti tunggu punye..nk breakdance kt atas tu pun boleh..takde msalah..sbb itu mmg hak pedestrian kot...kan?kan?

kt malaysia..

nk buat usrah bukan main payah..xpasal2 kne cop 'PAS'..kne cop 'anti kerajaan'..come on la malaysian..takkan semua nk dipolitikkan!

kt uk..

usrah?hari2 pun boleh buat kot..kt tepi jalan?kt tgh padang?kt rumah2?semua on!!xde org kacau..xde la siren2 polis halau kite dr dgr usrah kt sini..

to be honest..kalau ade org yg tnye aku..ape aku nk ubah bile aku balik malaysia..aku nk ubah mentality org2 malaysia..

but for sure..first..i have to change mine!

2 comments:

ring said...

kat malaysia..

tak rasa selamat langsung. especially untuk perempuan. rasa terancam je even pakai menutup aurat dengan elok pun. pantang jalan sorang ade je mamat jongang muke cam selipar jepun putus terkesel-kesel nak menggatal. pantang nampak pompuan bersesak kat tempat awam, ade yang jenis tercabut skru datang nak meraba. kalau yang kena tu mak diorang? adik diorang? ape diorang rasa?

kat uk..

orang kat sini memang jarang yang mengamalkan agama, malah mabuk piang pun. tapi alhamdulillah tak pernah pula tunjuk akhlak tak bermoral macam tempat kita.

apa sebenarnya yang tak kena kat tempat kita? jom kita fikir sama2

p/s --> diskas dlm next circle syok gak ni ena!
teruskan menulis, moga mengalir manfaat pada yang membaca, ni salah satu sumbangan ena untuk ubah mentaliti orang malaysia, walaupun bukan semua yang baca..i'll support u sis :)

erna syazwana said...

wah!!thanx big sis!!