Monday 22 February 2010

mama

mama..norbah bt yusuf..

mak aku mmg cun..putih melepak.sayangnye aku tak inherit keputihan beliau.huhu..
mama sangat pembersih..pantang gila tgk habuk.almost everyday mop n vacuum rumah..
itu lg 1 yg aku x inherit.huhu..
mama sangat pegang janji beliau dan janji orang pada beliau..
mama sgt2 sensitif..itu ye..memang turun ke aku.haha..
mama sangat garang..tapi garang beliau bertempat..nak ajar anak2 jadi org yg berguna..
so kalau sape2 yg bace ni rase aku kurang berguna..jgn salahkan mama aku.salahkan aku.

dlu aku selalu rase mama tak sayang aku..selalu marah..
kongkong aku..buat ini tak boleh..buat itu tak boleh..
tengok abang2 aku bebas g memane..
tp aku leh kuar ngn abah n mama je..
tapi dlu aku xpaham..kje asik nk memberontak..
selalu melawan..
beratnya rase dosa yang aku tanggung sekarang..
sebab melawan mama dlu..
pernah sekali aku try nak lari rumah..
dengan kaki ayamnye time tu..
tapi adik lak gi kejar aku..
pastu mama dari jauh jerit..'nanti kau'
aku pn takut..lalu berpatah balik pulang ke rumah.huhu
pernah sekali tu kne pg beli telur..
balik2 semua telur pecah..
tak pasal2 mama mengamuk n lumur telur yg pecah tu kat muka aku..
masker semula jadi tu beb..
pernah sekali plak kne cubit kecik kat peha..
sebab mama tgh borak ngn nenek2 kat kampung..
tetibe aku lepak dok join..
amek ko..lebam peha aku.padan muka.

kecik2 dulu aku kurang rapat ngn mama..
sebab aku rase mama lagi syg along n angah drpd aku..
aku susah nk ckp aku syg mama..
susah nak mintak maaf..
selalu dok dlm bilik bila mama tgk tv..
and keluar tgk tv bile mama da masuk dalam bilik tido..
selalu mengeluh bila mama suruh buat kje..
selalu melawan bila mama tegur
selalu buat muka bile mama suruh masak..
selalu hempas2 barang tanda protes..
selalu jalan tinggalkan mama kt shopping complex..
selalu mengamuk bila tggu mama try baju kt fitting room.

padahal aku sedar..

mama yang tak pernah jemu bangunkan aku solat subuh pagi2..
tak pernah jemu masak utk aku smpailah jadi besar mcm ni..
tau ape yg aku suke makan..
xjemu bg nasihat dlm semua segi..
basuhkan baju aku bile laundry bag dlm bilik da penuh sangat
mopkan bilik bile aku lupe
sikatkan rambut aku kalau aku mintak tolong sikat..
buatkan air bila aku stay up study mlm2..
buat solat hajat n baca yassin SETIAP KALI aku ade exam..
doakan aku setiap hari dalam doa..
ini baru sikit kawan..
belum nak cerita dari hari pertama aku dalam perut beliau smpai la besar pnjang mcm ni,,

Ya Allah..
ampunkan dosa mama..
permudahkan segala urusan mama..
berkatilah umur mama..
bukalah semua ketujuh2 pintu syurgaMu utk mama di akhirat kelak..

panjangkan umurku ya Allah..
supaya aku boleh berkhidmat untuknya..
supaya aku boleh membalas jasanya..
supaya dia merasa beruntung mendapat anak seperti aku..

-aku yang homesick-


3 comments:

Hazira said...

Erna, kau buat aku homesick jugak!!

erna syazwana said...

de..sejak bile ko tau aku ade blog ni hazira??tidakk...

Hazira said...

sejak Kak In link kau kat kt blog dier. ngehehe~